Nota

Sebarang pertanyaan mengenai manuskrip novel, klik di sini atau e-melkan ke novelonenusantara@gmail.com.

27/11/2009

Erti Pengorbanan


Aidiladha disambut bagi memperingati kisah pengorbanan Nabi Ibrahim dalam menunaikan perintah Allah dan kesabaran anaknya Nabi Ismail dalam memenuhi perintah Allah SWT.

Bagi orang biasa macam kita ni, kita boleh juga tunjukkan pengorbanan kita kepada orang yang kita sayang. Misalnya, mak dan ayah kita. Walaupun kita bekerja mencari nafkah di perantauan, jangan lupa menjenguk mak dan ayah kita di kampung. Mereka sudah banyak berkorban untuk kita sejak kita lahir lagi. Jika tidak sempat hendak pulang, apalah salahnya kalau kita berkorban sedikit duit untuk menelefon dan bertanya khabar mereka di kampung. Bergayut dengan awek/balak sepanjang malam boleh, kenapa hendak telefon mak dan ayah tak boleh?

Bagi adik-adik yang masih bersekolah pula, adik-adik boleh tolong mak dan ayah melakukan kerja-kerja rumah ataupun tolong jaga adik-adik. Jangan terlalu mementingkan rancangan televisyen sehingga mengabaikan perkara-perkara lain. Buat adik-adik yang sedang menduduki peperiksaan SPM, adik-adik harus berani mengorbankan 10 perkara yang kecil demi mencapai 1 kejayaan yang besar. Tidak mengapa jika adik-adik tidak dapat menonton rancangan kegemaran adik-adik di televisyen demi mengulang kaji pelajaran. Itulah pengorbanan.

Jangan risau, setiap pengorbanan yang kita lakukan pasti ada ganjarannya jika kita ikhlas dan bersabar.